Til stedet: Helene Sodeland, Mona Stusvik Ellingsæther, Joachim Strømme, Grete Gjertsen, Åshild Maudal, Sara Lohne Johansen, referent Maria Ringen

Sak 1 Sommeravslutning

Helene har gitt tilbakemelding til rektor om at FAU ønsker at det enten arrangeres klassevise skoleavslutninger til sommeren, eller skoleavslutning i skoletiden uten foreldre. Det var et fint arrangement i fjor, men det var en god del foreldre som ikke kunne komme på grunn av tidspunktet.

Sak 2 Beplantning 17.mai

Det er avklart at 17.mai komiteen i 5. klasse tar seg av beplantning utenfor skolen til 17.mai.

Sak 3 Skoleavslutning 7. klasse

Påminnelse fra rektor om at det er klassen selv som arrangerer og da også betaler for sin skoleavslutning. Eventuelle fakturaer skal sendes til klassens kasserer, ikke til skolen.

Sak 4 Gjenglemt tøy

Selv etter at foreldre har fått mulighet til å hente gjenglemt tøy i gymsalen hvert år ligger det mye igjen. Rektor ber om innspill på hva vi kan gjøre for å bedre dette. Vi forelår:

• 2-3 meldinger i IST og på ukeplanene med påminnelse om å hente gjenglemt tøy før sommeren
  • Lærerne tar selv med elevene på en runde i gymsalen 1-2 dager før foreldrene kan komme å se.

Sak 5 Nettbrett

Rektor har informert om at det ikke er oppnådd noe mer endring her, men at dette står fast på agendaen til lærerne og bruken av nettbrett i undervisningen er noe det snakkes og diskuteres mye rundt. Det minnes om at foreldre også kan ta kontakt med lærer i chaten på IST om de ønsker tilrettelegginger for sitt barn med tanke på bruken av nettbrett.

Sak 6 Trygg skolevei

Krysningen av møglandsveien rett ved skolen oppleves uttrykt. Dette er tatt opp tidligere år uten at noe ble gjort fra kommunens side. Det arbeides nå med ny trafikksikkerhetsplan. Rektor informerer om at skolen vil sende inn innspill på vegne av skolen, og oppfordrer FAU til å sende inn eget innspill. Maria tar ansvar for dette. Det foreslås å sende kopi av innspill til fylkeskommunen, og også å legge ved bilder av stedet for å illustrere.

Sak 7 Lærerbytte i 5. klasse

5.klasse skal få ny lærer etter sommeren, det blir deres 6. bytte av kontaktlærer. Det er sendt innspill til rektor om at det er ønskelig at de får en lærer man har grunn til å tro kan bli værende de to siste årene. Rektor bekrefter at det skal tas til etterretning når ny kabal legges.

Sak 8 Holum bondekvinnelag vil bidra
Holum bondekvinnelag ønsker å bidra med det de kan til skolen som skolen har behov for. De tar i mot ønsker/innspill.

Sak 9 Referat FAU

Forrige FAU ble ikke referat sendt i forkant, kun til rektor. De siste referatene er heller ikke lagt ut på skolens hjemmeside. Bes om bedre kontinuitet på dette.

Sak 10 Skolefotografering

Skolefotografering er ikke noe skolen ordner. De klassene som vil ta klassebilde tar selv kontakt med fotograf og avtaler med kontaktlærer når det kan passe å gjennomføre fotografering. Dette er også noe det bør informerers om i IST med jevne mellomrom, og 1. klasse bør informeres på foreldremøtet.

Sak 11 Skolemiljø

Ved opplevelse av utfordringer i klasse/læremiljøet er rutinen å først forsøke å løse dette i dialog og samarbeid med lærer. Om det ikke oppleves at dette fører frem oppfordres man til å trykke på den røde knappen.

Sak 12 Gym

Vi hører flere eksempler på at gymtimene inneholder mye frilek, og at klassetrinn som forventes å dusje ikke gjør det. Vi spiller dette inn til skolen: Hva forventes av innhold de ulike timene?

Sak 13 Eventuelt

Angående foreldremøte om nettvett og lure innstillinger – hører med Ole Alexander om det er fremdrift? Ønsker han å ha videre ansvar for dette eller skal vi undersøke om det er andre IT kompetente foreldre som ønsker og har mulighet til å påta seg oppdraget?

Neste SUmøte er 7. mai 2024 kl. 17.00 på lærerværelset. Helene, Åshild og Maria møter eller avtaler med vara.